Sunday, December 2, 2007

#010 TREATMENT OF BREATHING AILMENTS

BOOK 7, CHAPTER 10, VERSE 107

Sage : Bhrigu.

Gods: 1. Sun 2. Aapaha - Goddess of Water.

USE : Treatment of breathing ailments like Asthma, Pneumonia etc.

Procedure:
Boiled rice or a broth made of popcorn flour/jovar flour - is to be sanctified by chanting the verse. Then it is to be consumed.
2nd way: Water can be sanctified by taking a spoon each into folded palm and sipping, three times (called "aacamaniiyam").
3rd way: Water can be offered to Sun God, by holding the water sanctified by the chant of the verse and dropping it in a tank or river, while standing facing the Sun God.

KAAND`A 7, ANUVAAKAM 10, SUUKTAM 107

Ava# divastaanaayanti sapta Suurya#sya rasma#yaha,
Aapaha samudriyaa dhaaraas taas tee s`alya#m asisrasan.


GIST
I hereby get the sacred water from the space to the world of Seven Suns and seven rays which flow like the currents of the seas. Let the waters cure all the ailments (of breathing.).

NOTE for the #MARK
Vedic mantras are sung with special musical stops of rhythm and tones of "top" and "low" called "Udaatta" and "Unudaatta" respectively. These are to be learnt from a competent experienced teacher.

GLOSSARY
SEVEN SUNS : There is a belief that the Eldest Sun God manifests in SEVEN SUNS, and the seven rays. Their father was the sage Kasyapa. Their mother was Aditi. Kasyapa and Aditi were parens of the God Vishn`u and the Chief of the demy Gods in Heaven "Indra". Hence all of them have alternate names "Aadityas". The Chief Sun God lives in Maha Meru Mountains (Great 'Meru' Mountains, presumably peaks in Himalayas). With the grace of Sun God, Indians believe, we can cure all our ailments. There is a temple of Surya Narayana (Sun - Vishnu) at Arasavilli in Andhra Pradesh, near Srikakulam, a border District Headquarters Town of Andhra Pradesh.

3 comments:

Mangesh said...

ybrao గారికి,

మీరు ప్రపంచానికి చేస్తున్న సేవకు ఆశ్చర్యపోయాను. a donkey అని పెట్టుకొని, మిమ్మల్ని మీరే తిట్టుకొని ఇంకొకరు ఎమైనా అంటే నాకు తెలుసు నేను గాడిదనని, మీరు మళ్ళీచెప్పనవసరములేదు అన్నట్లుగా.... అక్కడే మీ తెలివితేటలు తెలుస్తున్నాయి....మీరు చేస్తున్న విశ్లేషణలు అన్నీ కూడా విమర్శనాత్మక ధోరణిలో వున్నాయి. వాటిల్లో ఎక్కడా కూడా సమన్వయము కనపడలేదు. బహుశా అటువైపు దృష్టి పెట్టాటానికి మీ Marxism అడ్డువచ్చి వుండవచ్చు.

చూసిందే నమ్ముతాను, నిర్దారణ లేనివన్నీ కూడా వ్యర్ధాలు, వాటిని నమ్మకూడదు అంటే ఎవరూ ఏమీ చేయలేరు. సైన్స్ నిరూపించలేనివి ఎన్నో వున్నాయి. వాటిని లేవు అని చెప్పలేము కదా. ఉదా: మనకు బుద్దిలేదు అంటే కోపము వస్తుంది. వుంది అని మెడికల్ టెస్ట్ లో నిరూపించగలమా! అవతలి వ్యక్తిని అర్థము చేసుకోలేనప్పుడు వాడు తప్పు అనిపిస్తుంది. ఎవరికైనా అంతే. మనిషి మెదడుకు తట్టింది అంటే అది ఎక్కడో ఒక చోట వుండే వుంటుంది. లేనిది తట్టటానికి అవకాశము లేదు. లేనిదానిని గురించి ఒకటి చెప్పండి చూద్దాం? మనకు తెలియనంత మాత్రాన, అది సరిగా అర్థము అవనంత మాత్రన అవన్నీ తప్పుడు తడికలు అనటము సరికాదు. ఎవరైనా ఒక విషయము చెప్పేటప్పుడు, దానిని అర్థము చేసుకొనే స్థాయి మనకు లేనప్పుడు వాడు చెప్పేది పనికిమాలినది, ఎవడూ వినకండి, పాడైపోతారు అని చెప్పటము సరికాదు కదా.

ఇన్నాళ్ళు విమర్శనాత్మకముగా చూశారు.. ఇప్పటినుండి ఇంకొక కోణములో చూడటానికి ప్రయత్నము చేయండి. సమన్వయాత్మకముగా అసలు వీటన్నిటిలో చెప్పబడినది ఏమిటి? ఎందుకు ఇంతటి వాజ్ఞ్మయాన్ని అందించారు? కారణము ఏమిటి? దీపము దగ్గరగా వుంటే చీకటిగా వుంటుంది. వెలుగు ప్రసారము దూరముగా వుంటుంది. విద్యుత్ దీపమైనా దాని holder కింద చీకటి వుంటుంది. దాని కింద నుండి బయటకు వస్తేనే వెలుగు. బయటకు రండి.. వెలుగును ఆస్వాదించండి...

నేను చెప్పినది మీకు నచ్చక పోవచ్చు... కానీ మీరు Marxism అనే కళ్ళజోడు తీసేసి ప్రపంచాన్ని చూడండి. దానికున్నవి black glasses. అవి వెలుగును మూసేస్తాయి. కొన్నాళ్ళు తీసేసి మీరు చదివిన గ్రంథాలన్నీ చక్కగా వివరించే వారి దగ్గర తెలుసుకోండి. తప్పక అన్నీ కూడా అర్థము చేసుకుంటారు.

ధన్యవాదములతో
మంగేష్

Anonymous said...

What is written above? In Telugu?

ybr (alias ybrao a donkey) said...

Dear Shri Mangesh, and Shri Anonymous: I am sorry that I have not observed the comment made by Shri Mangesh as early as in 2011, as it has not come to my notice.

Today, I am providing an English translation of the comment of Shri Mangesh, and also furnishing an interim (provisional) reply. Pl. see post No. 026 at this blog.

Thank U very much.